Beautiful Switzerland alps with flowers and mountains

Sveits, et land rik på kultur

Vi var så heldige å få møte noen representanter fra Sveits i den nydelige byen Stockholm. To av oss ble invitert til å bli med på et tredagers program arrangert av Switzerland Tourism med følgende tema: Naturen vil ha deg tilbake! Vell, naturen kan få oss! De har virkelig overasket oss med alt det vakre og mangfoldet av muligheter Sveits har å tilby.

Visste du at Sveits er delt inn i fire forskjellige områder? tysk, fransk, italiensk og retoromansk. Dette betyr at det snakkes hele fire forskjellige språk i dette landet, eller egentlig fem siden de faktisk snakker sveitsisk-tysk, men forstår tysk. Dette mangfoldet er ikke bare merkbart på språket, men også på kulturen. Selv om den sveitsiske kulturen er merkbar over hele landet, kjent for blant annet sjokolade, klokker, kniver og ostefondue, så legger man godt merke til innflytelsen fra landene rundt. En kjøretur gjennom dette nydelige landet vil ta deg til snødekkede fjelltopper og schnitzler i Tyskland, evig lange vinåkrer i Frankrike, og du ender opp i sør hvor du kan seile på en av de mange nydelige innsjøene i Italia. Hver eneste del har noe unikt å tilby, men en ting har de felles: fantastisk gjestfrihet og et hav av muligheter.

Vi lærte alt dette under vårt møte i Stockholm. Programmet startet tidlig på morgenen med en velkomst drink og noe snacks. Så hadde vi en workshop der vi fikk møte utstillere fra alle områdene i landet. Her fikk vi mye inspirasjon til fremtidige reiser i Sveits. Det kryr av unike plasser som er perfekte for din gruppe/insentiv reise. F.eks: Nendaz, her kan man stå på ski om sommeren. I Interlaken kan man besøke Top of Europe. Det nydelige og kulturelle Geneva, som har mange muligheter for vann og vinter aktiviteter. Og listen bare fortsetter. Vi anbefaler å ta en titt på alle deltakende parter på listen under!

Så hadde vi en kulinarisk utendørs aktivitet hvor vi ikke bare hadde det super morsomt, men i tillegg lærte en hel del om den sveitsiske kulturen. Vi lekte en lek der vi ble nødt til å utføre forskjellige oppgaver som å ta et gruppebilde der alle står på hendene, eller ta et bilde av en lagspiller som svømmer i havet (som var veldig kaldt!!!). Andre aktiviteter vi gjorde var blant annet vin smaking og lage en lag sang.

Dagen ble avsluttet med en herlig grillfest i hagen, etterfulgt av en fest med DJ. Tro oss, sveitserne kan danse! Noen endte til og med opp med å breakdance.

Neste dag startet friskt med time gruppe yoga. Det var veldig avslappende, men en smule tøft på grunn av festen vi hadde kvelden før! Det var en bra måte å få klargjort kroppene våre til de kommende møtene og presentasjonene denne dagen. Dette endte med et lotteri der premiene var typisk for området vi var i, men også to netters opphold på forskjellige hoteller og en flaske med whisky. Det var en positiv overraskelse! Vi fikk så litt fritid der vi hadde muligheten til å delta på en utendørs aktivitet, utforske byen eller slappe av på spa. På ettermiddagen tok vi et cruise til en nydelig restaurant i området, kalt Stallmästaregården. Under middagen spilte bandet Ellies Swing Thing, som gjenspeilte perfekt atmosfæren og feelingen i restauranten. Alle filmene og bildene som ble tatt under arrangementet ble etterhvert vist, dette skapte masse latter. For å avslutte med en stort smell, ble vinnerne fra den første dagens aktivitet annonsert, første plass fikk en tur til en unik destinasjon som premie! Vi krysset fingrene, men vi endte opp på andre og tredje plass. Dette resulterte til, nok en gang, fest og dansing. Som en kur på hangoveren neste morgen, fikk vi et overaskende besøk av en veldig morsom komiker slik at vi kunne le vekk hodepinen.

Jeg mener at dette gjorde denne reisen til slik en stor suksess. Ja, Sveits er vakkert. Landet har rikelig med kultur og det har bra muligheter for business og insentiv reiser, men det er tross alt menneskene som gjør dette stedet spesielt. Atmosfæren var avslappende, vi lo og hadde det moro, det føltes som om vi var med venner hele tiden. Det sveitsiske folk er varmhjerta, innbydende og åpne.

På veien tilbake fra restauranten sa jeg at jeg var glad for å være nær senga mi. Samtidig sa vennen min: hjemme. Jeg syntes det var utrolig kult hvor fort man kan kalle et nytt sted for ”hjemme” når man er i godt selskap. Besøker du Sveits vil du også oppleve den samme følelsen, for tross alt: det ligger i deres ”natur”.