A picture of Ålesund during sunset with buildings and boats

Tur til Ålesund

Forrige uke fikk vi muligheten til å besøke den nydelige byen Ålesund. Vi har hotellkjeden Scandic å takke for at denne muligheten åpnet seg. Scandic hotellet er lokalisert over hele Skandinavia og i Berlin. Under turen fikk en omvisning av de tre hotellene i Ålesund. Vi ble slått i bakken av hvor fine rommene var, men også kapasiteten for møter og konferanser. Scandic Parken kan romme opp til 1000 personer! Dette betyr at byen vil være et godt egnet sted å besøke med en større gruppe.

Ålesund er en liten og koselig by lokalisert ved fjordene. Takket være dette har man en vakker utsikt hvor enn man befinner seg i byen. For omtrent 100 år siden ble Ålesund rammet av en tragisk brann som ødela store deler av byen. Etter dette ble byen raskt bygget opp igjen. Alle byggene ble bygget i samme stil, så du vil få en følelse av at alt henger sammen når du tar deg en spasertur i gatene.

Vårt opphold var kun for en dag men programmet tillot oss å se alle de spesielle kvalitetene byen har å tilby. Vårt fly gikk tidlig om morgenen og ankom Ålesund 08:30. Flyet vi tok gikk fra Oslo men det er mange direkte flyvninger fra de større byene.

Etter en varm velkomst på flyplassen fortalte de oss at dagen ville starte med en RIB båttur, arrangert av firmaet 62 Nord. For et adrenalin rush det var! Omvisningen tok oss gjennom fjordene til en gammel fabrikk. Denne fabrikken blir brukt til forskjellige butikker men her er det også mulighet til å arrangere eventer!

Etter at båten tok oss tilbake til hotellet så vi på en presentasjon holdt av 62 Nord mens vi drakk varm kakao med marshmallows. Dette ble etterfulgt av en nydelig lunsj.

Vi besøkte Atlantic Seapark hvor vi fikk hilse på fisker, otere og seler. Dette akvariumet symboliserer fjordene som omringer byen og viser kun dyrene som lever der. Vi tok en tur opp til toppen av byen, og til vår store overraskelse ble vi møtt av en norsk folkesanger. I det vi kom ned så fikk vi en omvisning av byen.

Dagen ble avsluttet med middag på et av de største hotellene. Før maten ble servert så vi på en liten forestilling av en lokal kunst skole. To jenter sang en sang ved et piano, og dette ga oss gåsehud i kombinasjon med utsikten. Maten vi ble servert var absolutt fantastisk, og for å toppe det hele fikk vi en goodie bag med flotte produkter.

Alt i alt så ble vi slått i bakken av Ålesund sin sjarm, aktivitetene og ikke minst vennligheten til menneskene som bor der. Det var trist å reise hjem igjen! Klikk på boksen til høyre for en enda bedre oversikt over hva denne byen har å tilby!